Onze Orde
De Nimatullahi Soefi-orde is een spirituele discipline toegewijd aan de onbaatzuchtige dienstbaarheid en liefde van alle mensen.
|
Liefhebben is ons beroep, ontrouw is niet onze roeping,
We doen wat we doen omdat Hij onze Vriend is.
Totdat Zijn liefde onze ziel voedt,
geven we in ruil daarvoor ons leven op.
—Attar van Nishapur (1145-1221)
De geschiedenis van onze Orde begint met Shah Nimatullah Wali, die de orde aan het einde van de 14e eeuw stichtte. Shah Nimatullah Wali was een van de grote soefi-meesters van Iran. Na veel gereisd te hebben in de islamitische wereld, vestigde Shah Nimatullahi zijn Khaneqah in Mahan, Kerman. De bekendheid van Shah Nimatullah verspreidde zich over de regio's van Iran en India, met pelgrims die van overal kwamen om hem te bezoeken. Hij stond bekend om zijn opendeurbeleid. Hij verwelkomde iedereen in zijn khaneqah en accepteerde zelfs degenen die werden afgewezen door andere soefi-meesters. Shah Nimatullah geloofde dat iedereen het pad kan afleggen in overeenstemming met zijn vermogen en hij moedigde iedereen aan om een stap te zetten (zelfs een kleine) richting de Waarheid.
Voordat Shah Nimatullah overleed, stuurde hij op uitnodiging van de sultan van de regio zijn oudste zoon en spirituele opvolger, Shah Khallilullah, naar Deccan, India. Zo verhuisde de Nimatullahi Soefi-orde voor de volgende 350 jaar naar India.
De Nimatullahi Soefi-orde keerde eind 18e eeuw terug naar Iran met Ali Shah Deccani (Ma’sum Ali Shah). In een tijdsbestek van zeventien jaar heeft Ma’sum Ali Shah vele discipelen geïnitieerd en opgeleid en vele soefi-gemeenschappen opgericht. De heropleving van de Orde bedreigde de orthodoxe geestelijkheid, die bang was voor de snelheid en de intensiteit van de verspreiding van de Nimatullahi Soefi-leer. De heropleving van de Orde leidde dus tot vervolging van vele discipelen (waaronder Nur Ali Shah Isfehani en Moshtaq Ali Shah) en eindigde met de moord op Ma’sum Ali Shah in Kermanshah.
Vanwege de ernstige reactie van de orthodoxie op de heropleving van de Nimatullahi Soefi-orde, nam de Orde een meer conservatieve benadering aan om de vijandigheid van de orthodoxie te verzachten. Niettemin bleef de Orde rustig en gestaag functioneren en verborg het vuur van het hart onder de as van oppervlakkig gedrag. De tweede heropleving van de Orde vond plaats met Dr. Javad Nurbakhsh, de eerste moderne meester van de Orde met een universitair diploma, een medische professie en blootstelling aan de westerse taal en cultuur. Onder zijn leiding keerde de Orde terug naar haar wortels in het Soefisme van Khorasan en de traditie van ridderlijkheid, geïllustreerd door de soefimeesters Bayazid Bastami en Abu Said Abel Khayr. In deze tradities waren de relaties tussen de leden van de samenleving in de eerste plaats gebaseerd op onbaatzuchtige dienstverlening en aandacht voor anderen. Het fundament van onze spirituele oefening berust dus op gedenken van God, liefde en dienstbaarheid aan alle geschapen wezens.
Onze deuren staan altijd open voor elke oprechte zoeker die hunkert naar spirituele begeleiding en onbaatzuchtige dienstverlening. Mensen die geïnteresseerd zijn, kunnen contact met ons opnemen om een bezoek aan een van onze centra te regelen.
|